roadtrip-2010.reismee.nl

Dag 3 en 4 - Grand Canyon

Wat laat (rond 10 uur) vertrokken we vanuit het volgebouwde, drukke Las Vegas via de rotsachtige woestijn naar het Hoover Dam Museum. Dit bleek een klein museum in een hotel te zijn, ze vroegen slechts 2 dollar p.p. Het was wel mooi aangekleed en er werd een film over de bouw van de Hoover Dam getoond. De Hoover Dam is begin jaren 30 gebouwd om het water van de Colorado River te kunnen beheersen, later zijn er generatoren gebouwd om elektriciteit op te wekken. Vervolgens gingen we op weg naar de Dam zelf. De vrouw van het museum zei al dat we geduld moesten hebben aangezien op de weg er naar toe file staat, vanwege security checks. Dit bleek terecht, want we stonden een uur in de file. Dit was ook een stuk commerciëler, want parkeren kostte maarliefst 7 dollar. Inmiddels was het ontzettend warm (zo’n 36 graden), dus we zijn er niet heel lang gebleven. Als ontbijt en lunch hadden we dit keer voor de Subway gekozen, hier komt Kim in NL ook regelmatig. Dit was echt veel lekkerder dan de bagel en vette koffiekoek van de dag ervoor. Ondanks deze gezonde keus kreeg Kim het voor elkaar om op dag 3 in Amerika al uit haar broek te scheuren! Gebeurde tijdens het instappen, was nog wel een nieuwe broek!

We vervolgden onze route via Kingston waar we de Historic Route 66 pakten tot aan Williams. Onderweg zagen we oude motels en typische winkels, net als in de film Cars. Ook zagen we Bedrock van de Flinstones. De route naar Grand Canyon was nog een heel eind. Op zich wel een mooie route door de rotsachtige woestijn, maar Kim had het na 2,5 uur rijden wel gezien dus verdiepte zich in haar boek (Dan Brown – Het verloren symbool, een aanrader!). We overnachtten in het Grand Canyon Resort, vanaf de weg niet zo opvallend, maar ligt naast het Imax theater (waar een film over de Grand Canyon te zien is). Eenmaal aangekomen besloten we om te eten in het hotel. We deelden een Wiener Schnitzel, het hotel bleek echter geen Amerikaanse hoeveelheden te serveren (dus namen we maar wat extra van de salad bar). Bediening was goed, bijna net zoveel obers als gasten. Na het eten hebben we heerlijk gerelaxed in het kleine lekker warme binnenzwembad.

De volgende dag zijn we (voor ons doen) vroeg opgestaan. We namen een ontbijtje in het hotel wat inbegrepen bleek te zijn. Toen nog even langs de general store gereden om weer 5 liter water in te slaan (jaja: goed drinken hier met de warmte). De ingang van Grand Canyon National Park (South Rim) lag vlakbij het hotel. Gedurende de ochtend hebben we flinke stukken gewandeld en natuurlijk veel foto’s gemaakt. Wat een mooi en bijzonder uitzicht! Wel stond er een enorm harde wind en Kim hield dus haar hart vast als Stephan weer eens op het randje van de afgrond stond voor een mooie foto. De drukte in het park waar de reisgidsen voor waarschuwen viel reuze mee. Langs de route rijden constant bussen zodat we een groot gebied in een ochtend gezien hadden. Rond half 2 zijn we gaan lunchen, dit bleken wel Amerikaanse porties te zijn. We kregen een enorm bord met sandwiches en friet en dit keer hadden we niet gedeeld… Terug in het hotel zijn we lekker een paar uurtjes bij het zwembad gaan liggen. ’s Avonds zaten we nog steeds vol van de lunch en hadden we aan een maaltijdsalade met kipnuggets van de Mac genoeg, dit hebben we lekker snel even op ons balkon opgegeten. Na ons warm te hebben aangekleed reden weer terug naar het National Park om naar de zonsondergang te gaan kijken. In het hotel had de man van de excursiebalie ons aangeraden om daar uiterlijk om kwart voor 7 naar toe te gaan. We waren pas om 7 uur bij de ingang en toen stond er helaas een lange rij. Natuurlijk stonden we weer in de verkeerde rij. Dus eenmaal geparkeerd gingen we snelwandelend naar het uitkijkpunt. Dit bleek toch iets verder dan verwacht, mede door werkzaamheden en doordat we toch niet het meest tactische parkeerterrein hadden gekozen. Gelukkig hebben we nog wel een groot deel van de zonsondergang kunnen zien, dit ging trouwens echt snel. Nu gaan we onze koffers inpakken. Vanaf nu zitten we voorlopig elke nacht in een ander hotel, dus gaan we Stephans trolley gebruiken. Dat is een stuk handiger dan het sjouwen met die grote koffers. Morgen vertrekken we naar Monument Valley waar we een sunset jeepsafari hebben geboekt!