roadtrip-2010.reismee.nl

Dag 15 en 16 - San Francisco

Dag 15 vertrokken we om 8 uur vanuit Merced naar San Francisco. Dit was zo’n twee uur rijden. We hadden veel geluk met het weer, het was heerlijk zonnig en niet mistig! Eenmaal aangekomen reden we over Lombard street, dit is een van de bezienswaardigheden. Het is een kronkelende weg tussen mooie huizen en tuinen, het was veel kleiner dan we hadden verwacht. Normaal is het heel druk, maar op deze zondagochtend viel het mee. Daarna hebben we onze koffers afgezet bij het hotel (Sheraton’s Fishermanns Wharf), inchecken was nog niet mogelijk, maar we mochten de koffers aan de bellman geven. We parkeerden namelijk niet bij het hotel. Parkeren is problematisch in San Francisco en daardoor erg duur. Bij het hotel kost het 40 dollar per nacht, wij hadden vooraf in Nederland op internet een goedkopere parkeergarage gevonden waar we de helft kwijt waren. Eenmaal geparkeerd gingen we op zoek naar een office waar we kaartjes voor het openbaar vervoer konden kopen. We hoorden steeds meer muziek en zagen veel travestieten lopen. Eenmaal de drukte gedrongen te zijn, bleek er een optocht te zijn. Het bleek de Gay’s pride parade te zijn! De vrolijke muziek enerzijds waren in contrast met de protesten van christenen anderzijds.

Op een gegeven moment hadden we de tourist information center gevonden en hier bleek dat het voor ons niet nodig was om een 2-daagse openbaar vervoer pas te nemen. San Francisco is niet zo groot en naar de meeste bezienswaardigheden kunnen we lopen bezoeken. Voor de rit vanuit daar naar Pier 39 namen we losse kaartjes. Pier 39 is erg toeristisch, hier zijn veel winkeltjes en restaurantjes en ijs-, hotdog- en viskraampjes. Ook heb je vanuit hier uitzicht op de jachthaven en op de vlotten met zeehonden! Na een hotdog te hebben gegeten, gingen we op zoek naar fietsen. Onderweg en op de pier merkten we wel dat er veel aparte mensen zijn. Mensen die je meteen helpen onderweg zijn meestal op zoek naar wat klein geld. En dan heb je daarnaast nog de gewone rare mensen die elke stad heeft.

We hadden van verschillende mensen gehoord dat fietsen over de Golden Gate Bridge een aanrader is. Het wordt ook erg veel gedaan en is handig. Met de auto is namelijk lastig in verband met parkeren en te voet gaat langzaam. Kim had wel zin om eens een tandem uit te proberen. Dus stapten we even later op onze tandem. We wilden wel binnen 3 uur terug zijn, want anders moesten we voor een hele dag betalen. We reden over een mooi fietspad langs de kustlijn, hier zijn ook een paar kleine strandjes.

De klim naar de Golden Gate Bridge was nog wel even pittig, maar we wilden ons als Nederlandse ervaren fietsers niet laten kenden en reden in 1x door. Eenmaal op de brug stond er enorm veel wind. Aan de andere kant aangekomen, namen we nog wat foto’s en reden door naar Sausolito. Daar hebben we nog kort wat gewinkeld en een lekker ijsje op. Toen namen we de pond terug naar Fishermanns Wharf waar we nog wat kletsten met een aantal Amerikanen. Ondanks dat onze ketting wel 5x verkeerd schoot en we dus onder de smeer zaten, waren we toch nog op tijd terug bij de fietsenverhuur.

Het hotel (Sheraton’s Fishermanns Wharf) is het duurste hotel van de reis en dit is ook wel te zien. Het hotel is erg sfeervol en modern ingericht en de ligging is super. ’s Avonds aten we in een Italiaans visrestaurant op Pier 39 met een mooi uitzicht op de jachthaven en zeehonden. Het eten was erg lekker (vis voor Kim natuurlijk!) en de bediening was wel heel snel (we hadden ons voorgerecht nog niet op en het hoofdgerecht kwam al).

Na het eten stond een bezoek aan de Coit Tower nog op het programma. We gingen te voet en onderweg hebben we nog de weg gevraagd aangezien we een trap zagen welke dwars door achtertuinen liep. Een man vertelde dat we er gewoon overeen konden. Vervolgens hebben we nog 5-10 minuten staan praten met hem. Hieruit blijkt weer dat Amerikanen heel vriendelijk en open zijn. Het forse aantal traptreden naar de toren was weer een beproeving voor onze nog steeds pijnlijke kuiten. Gelukkig was er in de toren zelf wel een lift. We waren precies op tijd voor de zonsondergang (om half 9) vanuit de hoge toren. Dit was wel toevallig, maar aangezien er geen mist was (dit is echt uniek voor San Francisco) hebben we mooie foto’s kunnen maken.

Dag 16 begon met de wekker om 7.15 uur om de tv aan te zetten. We hadden van een Amerikaanse voetbalfan gehoord dat de wedstrijd Nederland - Slowakije hier om 7 uur ’s ochtends zou beginnen. Inderdaad was de wedstrijd net 10 minuten bezig, wel apart om dit ’s ochtends vroeg te kijken. Stephan ging even naar de wc en miste het eerste doelpunt. Na afloop van de wedstrijd gingen we op pad voor een ontbijt, deze was niet inbegrepen. We aten een lekker broodje garnalen bij een van de vistentjes en winkelden wat voor souvenirs. Helaas hebben ze hier ook niet veel leuke souvenirs, alleen van die standaarddingen zoals glazen, mokken en shirts.

We hadden tickets voor een excursie naar Alcatraz (de voormalige strengst bewaakte gevangenis van Amerika op een eiland). Gelukkig hebben we hier maanden geleden al kaartjes voor gekocht via internet (www.alcatrazcruises.com), want het was uitverkocht. We dachten dat we uiterlijk een uur van tevoren aanwezig moesten zijn om de tickets om te ruilen. Dit bleek niet nodig te zijn. Dus liepen we nog maar een rondje en kwamen langs het Levi’s building, een kantoorgebouw met een kleine expositie over Levi’s. Ook hebben we nog even op het gras in het naastgelegen parkje gelegen, want het was weer lekker zonnig. Wel stond er vandaag veel wind. De boottocht naar Alcatraz duurde niet lang en eenmaal aangekomen hebben we eerst de film over de geschiedenis van Alcatraz bekeken en daarna zijn we richting de cellhouse gegaan. Daar gingen we eerst en douchegebouw in waar de audioguides werden uitgedeeld. We kozen voor de Nederlandse audiotour wat af en toe best komisch was (hier en daar Amsterdamse accenten). Opvallend was dat de cellen erg klein zijn en het nooit iemand gelukt is om te ontsnappen (op drie mensen na maar die zijn nooit meer gezien en ze vermoeden dat ze verdronken zijn). De tour was zeker de moeite waard. Alcatraz behoort tot de nationale parken. Om de gebouwen heen hebben er veel vogels (met name meeuwen) er broedplaatsen. We namen de boot van 15.45 uur terug.

Daarna gingen we te voet richting Chinatown. Hier hebben we wat rondgelopen, maar we hadden het al snel gezien. Eigenlijk wilden we er wat eten, maar de restaurantjes zagen er niet bepaald fris uit. Gisteren hadden we luxe gegeten, dus nu namen we een snelle hap. Daarna zijn we nog met de bus naar Alamo square gegaan, hier staan de bekende huisjes van de serie House. Dit ligt ver van ons hotel vandaan, maar voor 2 dollar kun je 90 minuten met de bus reizen. Zo konden we weer lekker terug met de bus naar ons hotel.

Aangekomen in het hotel hebben we ons verhalen weer getypt. Echter hebben we op de kamer geen gratis internet. In de lobby wel, dus we hebben daar de verhalen online gezet en een spelletje gedaan. Morgen gaan we verder naar Monterey en het Bay Aquarium, we zullen jullie dan weer zo snel mogelijk op de hoogte houden!

jeanne koevoets

Hoi Kim en Bas
Wat een indrukwekkende reis. Ik sta versteld wat jullie allemaal ondernemen aktief sportief en cultureel.
Niets ontgaat jullie.

Geniet er nog van

groetjes

jeanne

Mark & Ellen

Hoi vakantiegangers,

Wat maken jullie toch veel ervaringen mee, echt super leuk om dit te volgen. Geniet er nog van deze laatste week. We zijn benieuwd naar jullie "live verhalen"!

Groetjes,
Mark en Ellen