roadtrip-2010.reismee.nl

Dag 18 - San Simeon

Hierbij onze verhalen van dag 17 en 18 (dag 17 - Monterey zie onder).

Dag 18 vertrokken we rond 9 uur in Monterey. Al snel zaten we weer op de Cabrillo Highway 1 (de kustroute), dit deel was erg kronkelig. We zijn weer langs mooie uitzichtpunten op de kliffen gereden. Onderweg namen we één burrito bacon and eggs, deze was zo groot dat we hem met tweeën niet opkonden. Er zat van alles in: o.a. ei, bacon, tomaat, ui en aardappel, was wel erg lekker. Onderweg zagen we nog groepen zeeleeuwen op het strand liggen.

Eenmaal in San Simeon aangekomen wilden we eigenlijk even relaxen aan het strand, maar het was maar 15 graden, dus dat vonden we te fris. Gelukkig konden we al inchecken en hebben de foto’s op de laptop gezet en het verhaal van Monterey getypt. Ook hebben we al onze bagage uit de auto geladen en geordend. Vuile was in 1 koffer zodat we deze niet meer nodig hebben en nagezocht of we een extra stuk bagage mee kunnen nemen (onze koelbox nemen we het liefst mee naar huis).

Rond half 4 kochten we nog een ijsje (ze hebben hier ben & jerry’s verpakte ijsjes (soort magnum!) en vertrokken richting Hearst Castle. Hiervoor hadden we in Nederland al via internet tickets voor de Experience tour gekocht. Eind jaren 20 heeft de rijke zakenman William Randolph Hearst hier zijn droomkasteel gebouwd. Hij werd hierbij geïnspireerd door Europese architectuur en kunst die hij met z’n moeder heeft gezien op 10 jarige leeftijd tijdens de “grand tour” door Europa. Hierbij heeft hij allerlei stijlen samengevoegd. In de 20 jaar dat hij er heeft gewoond (slechts 2-3 maanden per jaar) is hij blijven bouwen en herbouwen en heeft hij er zijn kunstverzameling in ondergebracht. Ook had hij er een dierentuin, een paardenranch en vele gastverblijven. Het kasteel is door de Hearst family geschonken aan de staat en deze heeft het gerenoveerd. De Experience tour is een tour van zo’n 1,5 uur met een gids en een film van 40 minuten. Het kasteel met de tuin en bijgebouwen is echter zo groot dat je niet alles kunt zien in deze tijd. De Experience tour wordt aanbevolen voor first time visitors. In totaal zijn er 5 verschillende rondleidingen. We parkeerden bij het visitor center en vanuit daar vertrokken we met een volle bus naar het kasteel. De groep was dus wel groot, maar de gids was erg enthousiast en goed verstaanbaar. We startten bij het grote buitenzwembad in Romeinse stijl. Daarna gingen we door een deel van de gastverblijven en het hoofdgebouw. Het kasteel met de gastverblijven waren erg indrukwekkend en hing helemaal vol met kunst, inderdaad duidelijk uit Europa. Allerlei verschillende kunst uit verschillende tijden en landen hingen door elkaar en dit maakte het nogal kitsch. We eindigden bij het binnenzwembad wat echt extreem groot en diep (3m) was en geheel bekleed was met mozaïeksteentjes (1 miljoen in het zwembad en het leggen duurde 2,5 jaar). Eenmaal terug bij het visitor center bekeken we de film die het levensverhaal van de heer Hearst vertelde en het bouwproces van het kasteel. In deze film is het ontstaan van het kasteel, zijn tocht als jongetje en de daadwerkelijke bouw goed en mooi in beeld gebracht.

Rond 7 uur reden we terug vanuit het Hearst Castle en aten we bij het restaurant naast ons hotel. Hier was het nog erg rustig. Volgens de ober eet iedereen pas laat en zit het tussen half 9 en 10 uur helemaal vol. Vanaf morgen slapen we in het laatste hotel van onze reis, namelijk in Los Angeles voor 3 nachten.

Bas Arnouts

Heej Kim en Stephan,

Veel plezier alvast in Los Angeles en met de laatste dagen van de reis.

Op naar Londen ;)

gr. Bas

arielle en Marielle

hoi luitjes ,

wat verschrikkelijk gaaf allemaal , en jammer niet stiekem getrouwd { vind Arielle} weer geen feestje !!!

Jullie moeder heeft een keigave verjaardag gehad ik had een giga sarapop gefrubbelt en een spandoek !!
Hartstikke heet hier , dus in de tuin gevierd , met slingers en ballonnen, zelfs de buren waren er , en papa kwam met een giga bos rozen aanzetten .
Jullie broers hebben een volledige kappers behandeling geregeld en kimberley had een ketting en snoep ,
van mij had ze een vest en tuinplantjes gehad , ze is verschrikkelijk verwend zeg maar .
en zowaar het hele zooitje kwam z,n bed uit s'morgens ook christian !!!!
En ze is heerlijk wezen winkelen en geheel in het nieuw gestoken , ze knapte er helemaal van op .
Ik kook lekker iedere avond , hoeft ze zich daar niet druk om te maken !!!
We zouden vandaag naar de Efteling , maar het is zo verschrikkelijk heet 36 graden , dus maar niet !!
Gaan straks met Oma en iedereen eten op het wegrestaurant.
Ik kom helemaal bij hier , nog geen huis en flink ellende met Tamara maar dat hoor je wel van mama.
sfeer is ook niet echt jotum thuis , maar oke we houden dapper vol .
ik ga zondag weer naar huis , dan zit het er weer even op , ga misschien tijdelijk in een kantoren pand wonen .
maar daar is nu nog geen stroom moet eerst geregeld worden, in aug is dat er !!!

ga eind deze maand ook nog een week of twee kramperen , met de vouwwagen , samen met een andere vriendin.
Met mama afgesproken dat als ik een huis heb ik volgend jaar samen met haar lekker Ă©Ă©n tot twee weken de hort op ga dus echt vakantie houden , zonder kids dus !!!!
Ze ziet het nu wel zitten , hopelijk blijft het zo !!
lekker samen als twee 50 + dozen op stap .

Wat was dat nou met dat ijsje stil worden van ???? snappen we even niet ???
graag uitleg ???
We leven mee , het is heel leuk om te lezen jullie verslag .
geniet nog maar lekker , o ja Stephan en er zijn ook beren in Amerika hoor !!!
Dus kijken jullie uit , goed op elkaar passen dus.
nog heel veel plezier.

Mama was superblij met jullie smsje had het er net over en toen kwam het berichtje binnen .
Gek he dat ik aan het tikken ben , maar je weet zelfs naar mij duurt het wel even voor ze mailen gaat , dus heb ik besloten mede namens haar er maar even wat op te knallen .
We leven allemaal mee , bofkonten
ps nederland is door 2-1 tegen brazilie , maar dat zal je inmiddels wel weten .
Oma is er minder blij mee , ze moet nu extra folderen , voor mij hoeft het ook niet , ik heb een bloedhekel aan dat stomme voetbal

mama vind bellen makkelijker maar een tikkie duur !!!
liefs van allemaal , mama , arielle , kimberley, michael, chistian, en oma, en een beetje papa , {zit nu in de kroeg de overwinning te vieren.